Villan är ett fristående fritidshem som står under Stockholm Stad och utbildningsförvaltningen. Vi följer skollagen och läroplanen precis som kommunala fritidshem. Vi får regelbundet besök av utbildningsförvaltningen och avgiften är densamma som på fritidshem i kommunal regi.
Vi finns i en villa på Alviksvägen 143 (även känd som Gula Villan). Det är en charmig och barnanpassad villa i tre plan omgiven av en fruktträdgård. Utanför trädgården finns en park där vi kan spela fotboll och bygga kojor. Vi har nära till bad, skog och pulkabacke.
Verksamheten för barnen börjar då vi hämtar barnen vid skoldagens slut. Vi möter upp barnen på bestämd plats på skolgården, både på Ålstensskolan och Smedslättsskolan. Varje dag går vi flera ”turer” – alla barn blir hämtade efter deras sista lektion är slut.
Vi anpassar våra öppettider efter behov och använder oss av Stockholms stads ramtider, vi har öppet alla helgfria vardagar förutom julafton, nyårsafton och midsommarafton. På lov och studiedagar har vi heldagsomsorg. Ramtiderna är 6.30 - 18.30. Vid behov har vi även öppet på morgonen innan skolan börjar.
Vi har ingen tidig stängning för planeringsmöten då vi har våra möten på förmiddagarna.
Efter planeringsmötet på förmiddagen går Jesper och handlar till dagens mellanmål, Mikael och Nadia går till Ålstensskolan respektive Smedslättsskolan för att hämta de första barngrupperna och Elin gör i ordning för dagens verksamhet.
Mikael och Nadia promenerar med barnen ner till Villan, på vägen berättar barnen om vad som hänt under dagen. När de är framme och har hängt av sina kläder och väskor vill barnen leka en stund innan de äter mellanmål. Några spelar pingis i källaren, några leker hotell på övervåningen och några sitter i köket och pratar med Elin.
När barnen börjar bli hungriga är det dags för mellanmålet som idag är pastaplock med olika grönsaker och en god fildressing. Ytterdörren öppnas och det hörs glada skratt och frågan, Vad får vi till mellis? Det är Jesper som kommer med nästa grupp barn från skolan. De är jättehungriga och vill äta mellanmål direkt. När de har ätit går några ut och spelar fotboll medan några andra är med och leker hotell och en del väljer att pusta ut i soffan efter skoldagens slut.
När alla är samlade på Villan och är mätta och nöjda så går Nadia med en del av barnen till Solvik och leker Vinken i skogen. Mikael syr kuddar och Jesper är ute i trädgården med de barn som inte ville leka Vinken eller sy kuddar och några barn leker fortfarande hotell på övervåningen.
Målet är simulera elevernas kreativitet, nyfikenhet, viljan att pröva egna idéer och lösa problem och ge byggstenar för en bra självkänsla.
Vi erbjuder en verksamhet präglad av balans mellan omsorg och lärande både med styrda aktiviteter och fri lek. Vi utmanar varje elev utifrån ålder, mognad, behov och intressen.
Vår miljö präglas av trygghet, kontinuitet, och ett demokratiskt arbetssätt. Vi arbetar medvetet med att försöka bryta invanda könsrollsmönster.
Vår verksamhet är varierad så att både skapande, rörelse, lek, rekreation och vila får utrymme.
Vi arbetar aktivt för att stödja elevernas förmåga och vilja till ansvar och inflytande.
Det kan till exempel innebära att några barn en dag gör kasperdockor i vardagsrummet, medan andra spelar fotboll på allmänningen bakom huset, några är och badar vid Lianbadet och några sitter och vilar och läser i soffan.
Vi har som mål att alla barn på Villan ska få lära sig att arbeta i olika material, till exempel tyg, skinn, gips, lera, trä, sten, garn och även med olika färger.
Vi arbetar också mycket med språket – som hjälp att få igång berättandet använder vi bland annat sagokort, sagor, ramsor, teater och serier.
Mellanmålet är viktigt för barnen för glädje och energi, det får man genom näringsrik mat som man tycker om.
På Villan serverar vi i möjligaste mån svenskt ekologiskt mellanmål och vår strävan är att maten ska vara utan konstgjorda tillsatser. Vi försöker servera mellanmålet på ett roligt, varierande och inbjudande sätt.
Mellanmål kan till exempel vara:
Vi vill att alla barn som gått på Villan ska känna att de var omtyckta här, både av personalen och sina kompisar.
Det pedagogiska arbetet utgår från läroplanens övergripande mål om demokrati, solidaritet, trygghet, jämlikhet, delaktighet och ansvar. Alla barnen på Villan ska få en god fysisk och social omsorg, olika kunskaper och färdigheter. Vårt arbete på Villan tar sitt avstamp i en helhetssyn på barnets situation.
Barnen har en stor social gemenskap med de andra barnen på Villan – de umgås med barn som är äldre och yngre, och som går i andra spår/klasser i skolan samt att barnen träffaroch lär känna varandra från respktive skola. Det gör att vår verksamhet utgör ett värdefullt komplement till hemmet och skolan.
Barn har så många idéer och behöver inte alltid vuxna som hittar på – men de kanske behöver hjälp med att genomföra sina idéer. Barn bearbetar mycket i leken, bland annat saker som hänt eller som kommer att hända. De prövar olika roller – de lär sig vilka regler och koder som gäller genom att se hur andra barn gör, genom att imitera varandra eller genom att tala om för varandra vad för åsikter de har. De lär sig att förhandla och att komma överens.
På Villan finns det plats för kreativitet. Barnen frågar sällan oss vuxna om vad de ska leka, de brukar fråga varandra.
Elin Chardlin
Utbildad barnskötare. Tycker om att baka, skapande av alla de slag, vandring och olivlundar på kreta
Nadia Issa Gobitaca
Utbildad barnskötare.Gillar att sy och symaskiner samt Dans och musik och favoritlunchen är turkisk yoghurt med bär
Copyright © 2020 - Fritidshemmet Villan - All Rights Reserved